2009/03/26

existentiell ångest och lite till

vi klädde av oss förra veckan. jag köpte så kallat franska jordgubbar efter jobbet och tog mitt pick och pack till buttes chaumontparken där både skor och strumpor och jacka och diverse kändes onödigt. drack två klunkar öl ur en runtcirkulerande jätteölflaska bara för att runtcirkulerande ljummen eftermiddagspicknicksöl som vi vet är godare än vilken kall murphys red som helst.

nu regnar det igen och jag sitter med två tröjor, lyssnar på pop som låter som all annan pop (first aid kit) och undrar vad som egentligen är meningen med livet. om det är att göra något vettigt med hela grejen så känns det som att jag har en del att jobba på. jag tillbringar fler timmar framför facebook än i paris. känner mig gammal. jag har haft "tid på mig" hela livet och nu verkar den tiden vara, om inte passé så i alla fall jävligt på G och jag inser att det var längesen jag var sjutton och hade friheten framför mig. JAJA friheten är konstant osv, men erkänn att det snart är dags att få tummen ur och i alla fall läsa nåt skönlitterärt istället för rubriker på aftonbladet.se?

har sökt psykologprogrammet i lund till hösten för jag har insett att journalistik kommer vara mer hobby än jobb i framtiden när allting blir gratis och delbart på miljoner. jag gillar gratis, är inte den som är den, men inser motvinden i branchen. psykologprogrammet verkar som något för en med bra gymnasiebetyg, beslutsångest och utan några vidare kreativa talanger. tiden får sedan utvisa om det är värt fem år + en livstid eller ej. annars är det inte hela världen, ju. det gäller att bejaka sin flexibilitet i denna skrämmande jätterörliga individualistvärld.

jag är gräsänka och vet inte vad jag ska göra av all ledig plats i lägenheten.
dumpade idén att råplugga inför måndagens inlämning när ost&vinkväll hos josefin kom på tal.
var är karaktären, maria maria?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Psykologprogrammet är ju kanon!
...speciellt om man vill bli av med sin ångest - t ex sin beslutsångest!

Fast allvarligt - det är jättebra med kunskap. Bra att fördjupa sig i det man är intresserad av - och sen får man se vad man kan ha för nytta av det hela. Så tänkte jag när jag läste min programmerarutbildning och det ledde ju till en 7 årig jobbperiod (med tjänstebil) plus att både barn och nära anhöriga för all framtid har ett lättillgängligt datastöd....

Anonym sa...

psykologprogrammet seems asbra må jag säga.
det enda som är bullshit är att du inte skulle ha så mycket kreativa talannger eller hur du uttryckte det. det bubblar ju över av kreativa talanger hela du!

men det är fint att sitta och tentaplugga och i alla fall känna att det inte bara är rätt intressant och att man kommer att älska sitt jobb en del gånger utan dessutom vet att om inte himlen trillar ner så får psykologer månadslön.